Fox promises Sky News independence

Business Leaders Gather For B20 Summit In Sydney

The "firewall remedies" were revealed in documents published by the Competition and Markets Authority (CMA).

The Hollywood studio revealed that it would keep a Sky-branded news services in the United Kingdom for at least five years and maintain its current level of investment.

Britain's competition regulator said last month that Fox's$15.7 billion deal to buy the 61 percent of Sky it does not already own should be blocked unless a way is found to prevent Murdoch influencing Sky's news output.

After a year ago offering to establish an editorial board with a majority of independent members, a proposed remedy that the United Kingdom culture secretary didn't accept at the time as not going far enough, the company is now offering a "fully independent" editorial board, initially comprised of two existing Sky independent directors and a third member nominated by the Sky independent directors with senior editorial and/or journalistic experience "to guarantee the editorial independence of Sky News". Only the board would be able to hire and fire the head of Sky News and senior employees, including presenters.

21st Century Fox Inc. bolstered remedies in a bid to win regulatory approval for its takeover of European pay-TV broadcaster Sky Plc, seeking to address concerns that the deal would give billionaire Rupert Murdoch too much influence over British media.

The main sticking point was the fact that the Murdoch family would have "too much control over news providers in the United Kingdom, and too much influence over public opinion and the political agenda".

Disney's proposed takeover, which still has to be approved by U.S. regulators, includes Fox's current 39 per cent stake in Sky.

The CMA in January put forward three broad possible solutions to its concerns: insulating Sky News from Fox's influence, spinning off or divesting Sky News, or blocking the deal outright.

Fox's proposals were released by the CMA on Monday.

In its response to the CMA, Sky said it considered Fox's proposals would be "an effective and comprehensive solution to any potential concerns". In that case, the concessions offered by Fox to safeguard Sky News would fall away, as the Murdoch family would not be in control of Sky's new parent company, Disney. "We urge the CMA to follow through the logic of its provisional findings and recommend to the Secretary of the State [of Culture] the prohibition of this deal", they said in their submission to the CMA.

Related:

Comments

Latest news

Liberum Capital Reiterates Sell Rating for Diageo (LON:DGE)
J P Morgan Chase & Co's target price would indicate a potential upside of 46.21% from the stock's previous close. Sapiens International Corporation N.V. (NASDAQ:SPNS) has risen 15.78% since February 12, 2017 and is uptrending.

North Korea's Kim Invites S. Korean President for Summit: S. Korea
Athletes from North and South Korea, technically still at war, marched together at the Games opening ceremony. If a summit does go ahead, it will be the first between the two Koreas since 2007.

Oasis Petroleum Inc. (NYSE:OAS) Sees Significant Drop in Short Interest
Zacks Investment Research's target price would suggest a potential upside of 28.87% from the stock's previous close. Wilsey Asset Management Inc bought 29,010 shares as the company's stock declined 2.96% while stock markets rallied.

Liverpool Keeping Close Tabs On Leon Bailey
The report also claims that Bailey will not come cheap, because German club will demand around £100m for the speedy attacker. Liverpool have cooled their interest in Thomas Lemar, and have shifted their attention towards him.

Steve Smith wins his second Allan Border Medal
George Bailey was awarded Male Domestic Player of the Year, while Beth Mooney took the Female Domestic Player of the Year award. Also on Monday night, Ricky Ponting, Karen Rolton and Norm O'Neill were inducted into the Australian cricket hall of fame.

Other news